קנאביס לטיפול בכאב. מה בעצם אנחנו יודעים על זה?

למידע נוסף וקבלת ייעוץ נא למלא את הפרטים
קנאביס לטיפול בכאב

בשנים האחרונות נעשו מחקרים שמתחילים להביא בשורה לסובלים מכאבים כרוניים. קנאביס רפואי נמצא כאופציה אפשרית שעשויה לסייע במגוון בעיות רפואיות שגורמות, בין השאר,  לכאבים. ואם עד היום חשבתם שאתם צריכים להתרגל לעוצמת הכאבים, זה ממש לא ככה. קנאביס לטיפול בכאב, בואו נדבר על זה.

קנאביס רפואי והתמודדות עם כאב

כאבים הם תוצאה של מחלות ובעיות רפואיות רבות. זה מתחיל במיגרנות, בעיות אורטופדיות  ויכול להגיע לכאבים לא פשוטים כתוצאה מגידולים סרטניים,  מחלות מערכת העיכול כגון מחלת קרוהן ועוד ועוד. עד לפני שנים לא רבות, חולים שסבלו מכאבים כתוצאה ממחלה מסוימת, נאלצו להסתפק באחד ממאות סוגי משככי כאבים בכדורים, אבקות, נוזלים ומשחות.  מאות סוגי מוצרים המבטיחים הקלה והפגת כאבים מהירה.  הבעייה היתה ועודנה היא שלחלק גדול מהמוצרים האלה יש תופעות לוואי קשות.  בעת האחרונה פורסמו עשרות כתבות שסקרו את ההתמכרות הקשה לאופיואידים בארה"ב, התמכרות מטרידה מאוד למשככי כאבים סינטטיים. עד כאן החדשות הרעות. מה הטובות? בשנים האחרונות נערכו ופורסמו מחקרים  שמצביעים על הקנאביס כאופציונאלי להקלה במגוון בעיות רפואיות, והפגת והקלת כאבים היא אחת המרכזיות שבהן ועובדה זו הייתה אחת המרכזיות ללגיטימציית השימוש בקנאביס רפואי ולהרבה מאוד אנשים להבין שיש פתרון אחר שיכול לעזור בהפחתת כאב. הקנאביס הוא צמח. לא מייצרים אותו במעבדות ובהיותו צמח ,השימוש בו לרוב מלווה בהרבה פחות  תופעות לוואי.  עם זאת חשוב להבין שהשפעת קנאביס רפואי הינה אינדיבידואלית ומאד משתנה בין אדם לאדם, וגם לקנאביס ישנן תופעות לוואי שיש להתייחס אליהן ולקבל עבורן ייעוץ רפואי רלוונטי.

מחקר, כאב וקנאביס

היינו שמחים לספר לכם שסגולות של הקנאביס התגלו בשנים האחרונות אבל זה לא ממש ככה.

כבר לפני אלפי שנים, השתמשו בקנאביס להכנת תרופות ושיקויים לטיפול בבעיות רפואיות רבות ואנחנו מזכירים שאז, לא הייתה את האפשרות לבלוע כדורים. לא היו כאלה. הקנאביס הושרה במים וחולים שסבלו מבעיות שונות נטלו אותו כך או בקטורת כדי להקל על כאבים. למרות זאת, בשנים האחרונות המחקר בקנאביס התקדם, והרפואה גילתה את יכולת ההשפעה של קנאביס רפואי על שלל סוגי כאבים – מיגרנות, כאבי פרקים, כאבים כרוניים, כאבי רגליים וסוגי כאבים רבים נוספים. בשנת 2014  נערך בבית החולים רמב״ם מחקר שבדק את השפעת הקנאביס על הקלה בכאבים. המחקר העלה שהמטופלים שסבלו מכאבים הרגישו הקלה של כחצי מכמות הכאב תוך 20  דקות, וזאת אחרי שאיפת קנאביס בכמויות קטנות מאוד. ההקלה נמשכה כשעה וחצי, במהלכה דיווחו הנסיינים גם על ירידה בחרדות, דיכאון ובחוסר האונים שלרוב נלווה לכאבים קשים מהסוג הזה. כאמור, היכולת של שימוש בקנאביס רפואי בהפחתת כאב מוכרת לאורך אלפי שנים, אבל בשנים האחרונות מתקדמים ומתווספים יותר מחקרים בנושא.  מחקרים שנערכו בישראל בעשר השנים האחרונות בקרב אלפי משתמשים הראו שלא משנה איך נצרך הקנאביס, בין אם בעישון, אידוי או שמן קנאביס, היתה הפחתת כאב מסויימת והקנאביס סייע לאנשים בשיפור איכות השינה,  החזרת התיאבון ואפילו הביא למצבים מסויימים בהם מינון צריכת התרופות היומי, ירד.  מחקרים נוספים שנערכו בקרב חולי סרטן המצויים בסדרות טיפולים קשות הראו כי שימוש בתמצית שמן המריחואנה לפני טיפולי כימותרפיה עשויה לעזור להתמודד עם הכאבים.  

בארצות הברית, לאור העלייה המדאיגה בהתמכרות למשככי כאבים, נערך מחקר נוסף שהציג תוצאות חיוביות בשימוש בקנאביס ולאחר שנבדקו בדיקות שתן של כמאה אלף אנשים, נמצא כי הסיכוי של צרכני קנאביס להשתמש במשככי כאבים נמוך מזה של האוכלוסייה הכללית.  צרכני הקנאביס נעזרים בקנאביס על מנת להקל על כאביהם, ולכן לעיתים נזקקים פחות למשככי כאבים סינטטיים וממכרים כמו פרצטמול, ויקודין, ועוד, שכבר הפכו לתופעה ממכרת ומסוכנת בארה"ב.

איך ניתן לקבל רישיון לקנאביס רפואי בישראל

באמצע המאה הקודמת הפך הקנאביס לצמח שהשימוש בו אסור על פי חוק. עם זאת, השנים האחרונות הביאו מחקרים שמצביעים על כך שהשימוש בקנאביס יכול לסייע ולהייטיב במצבים מסוימים אל מול האפשרויות האחרות.  כיום ישנה התעוררות משמעותית של שוק הקנאביס בעולם , יותר ויותר מדינות מתירות שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, ובמדינות רבות הקנאביס גם מותר לצריכה עצמית חופשית.  עם זאת חשוב לזכור שבישראל  קנאביס רפואי מותר רק בקבלת אישור רישיונות ומרשמים מתאימים ובאישור היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות. כמו כן קנאביס רפואי דורש  ייעוץ רפואי מקיף והשפעתו מאד אינדיבידואלית ומשתנה מאדם לאדם. ישנן דרכים רבות לצרוך קנאביס רפואי: שמן תפרחות, עישון תפרחת או אפילו על ידי מכשיר אידוי. בכך, ניתן להתאים את אופן השימוש למטופלים בגילאים שונים. חשוב לזכור שיש לקבל רישיון רפואי מתאים והנחיות רפואיות כולל ייעוץ רוקחי מקיף לפני תחילת השימוש. בישראל ניתן לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי באמצעות יחידת היק"ר של משרד הבריאות, המאשרת לרופאים להעניק רישיונות לקנאביס רפואי על בסיס מצב רפואי.

התוכן המופיע באתר מוצע אך ורק במידע כללי , ובכל מקרה אינו מהווה , ואין להתייחס אליו , כייעוץ רפואי , אבחון או תחליף לייעוץ רפואי או מקצועי . אין לראות בתוכן באתר פרסום ו / או המלצה לשימוש בקנאביס שלא למטרה רפואית שהינו שימוש אסור לפי חוק . השימוש בקנאביס רפואי הינו בהמלצת רופא מומחה בלבד ובכפוף לרישיון מתאים ממשרד הבריאות .

ט.ל.ח

אהבתם? שתפו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

תפריט נגישות