מה היא המערכת האנדוקנבינואידית ואיך היא אחראית על ויסות תקין של קנאביס בגופנו?

למידע נוסף וקבלת ייעוץ נא למלא את הפרטים

כך פועל הקשר הביולוגי בין קנאביס לגוף האדם.

פעם חשבתם איך קנאביס משפיע על גוף האדם? כאשר אנו צורכים קנאביס, התחושה הנעימה שאנו חווים מתרחשת בעזרת קולטנים מיוחדים הנמצאים בגופנו, יחד הם נקראים – המערכת האנדוקנבינואידית. המערכת נמצאת בשלל איברי גופנו, מכף רגל ועד מוח ומשפיעה על מנעד רחב של תהליכים ביולוגיים וכימיים בגוף, שומרת על על תקינותם של המערכות הקיימות ומסייעת במניעת מחלות. בין היתר, המערכת היא זו שמאפשרת לספוג את הקנבינואידים, החומרים הפעילים בקנאביס.  

המערכת האנדוקנבינואידית היא מערכת העברת אותות בגוף בעל החיים והאדם, היא מורכבת מקבוצה של קולטנים, המתבטאים בין היתר במערכת העצבים (המרכזית והפריפריאלית). מעורבותם של הקנבינואידים במגוון רחב של תהליכים פיזיולוגים ופתולוגים, ביניהם: הולכה עצבית, נוירוגנזה, בקרת משק האינסולין, בקרת המערכת החיסונית, למידה מוטורית, תיאבון, תחושת כאב, מצב רוח וזיכרון.

לחלק מהקנבינואידים, THC לדוגמה, יש השפעה פסיכו-אקטיבית על מוחנו. אבל איך זה יכול להיות שמולקולה חיצונית תיקשר לאזורים ספציפיים במוח ותשפיע על התודעה שלנו? בסוף שנות ה-80, קירבו אותנו אל התשובה. התגלו קולטנים ייעודיים לקנבינואידים בשם CB1, המתבטאים בעיקר במערכת העצבים המרכזית (CNS). לאחר מכן, התגלו קולטנים נוספים מסוג אחר בשם CB2, המתבטאים באופן בלעדי בפריפריה, בעיקר בתאי מערכת החיסון.

איך הכל התחיל?

המערכת האנדוקנבינואידית אופיינה ונחקרה תחילה על ידי פרופ' רפאל משולם, מגדולי חוקרי הקנאביס, הראשון בעולם לזהות את ה-THC ולבודד אותו. כאשר נחשף לקולטני CB1, הוא סבר שהם לא נמצאים בגופנו רק למקרה שבני אדם ירצו לצרוך קנאביס, הוא טען שהמקור צריך להיות מחומר אנדוגני (מקור פנימי בגוף) שמשפעל את אותם קולטנים. בשנת 1992 הוא והצוות שלו גילו חומצה שומנית במוח, שמזכירה במבנה שלה קנבינואיד ותפקידה לשפעל את קולטני ה-CB1. אותה חומצה קיבלה את השם אנאנדמיד (Anandamide) והיא האנדוקנבינואיד הראשון שהתגלה. 

כיום, אנחנו יודעים שהמערכת האנדוקנבינואידית נמצאת באזורים רבים בגוף. אנאנדמיד למשל, ממלא תפקיד בהתפתחות העובר בתקופת ההריון, ומסתמן כי הוא אחראי על תחושת "האושר". חוקרים מניחים כי המערכת האנדוקנבינואידית שומרת על איזון הגוף, בתהליך הנקרא "הומאוסטזיס" – סביבה פנימית המאפשרת איזונים מול שינויים המתרחשים בסביבה החיצונית. תודות לתהליך זה, הגוף שלנו שומר על יציבות ובריאות. 

המידע הזמין בנוגע למערכת חיונית זו הוא חלקי, אך עם הרחבת המחקר בנושא, התשובות הולכות ונעשות ברורות יותר וזוכות לאסמכתא מדעית. אנו בתקווה שבעתיד אפשר יהיה לבסס בעזרתה ענף שלם של רפואה מונעת ואף לפעול לריפוי מחלות מסוימות. מה שבטוח, בזכות מערכת זו אנו יכולים להמשיך וליהנות מתועלות הקנאביס. 

 

*מיועד לבעלי רישיון לקנאביס רפואי | אין לראות באמור לעיל פרסום או עידוד לשימוש בקנאביס רפואי.

* המידע הינו בגדר מידע כללי בלבד, אינו מהווה עצה רפואית ואינו מיועד להוות תחליף לעיון בעלון לצרכן ו/או התייעצות עם רופא מוסמך

ט.ל.ח

אהבתם? שתפו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

תפריט נגישות