האם אתם באמת מכירים את צמח הקנאביס?

למידע נוסף וקבלת ייעוץ נא למלא את הפרטים

כולנו מכירים את צמח הקנאביס כצמח מרפא שעוזר למיליונים בעולם לחיות חיים טובים ונוחים יותר, הן פיזית והן נפשית. אבל כמה מאיתנו באמת מכירים את מבנה צמח הקנאביס כמו שצריך?

ידע איכותי ונכון של חלקי צמח הקנאביס יכול לעזור להבין טוב יותר את סוג הקנאביס בו אתם משתמשים, ובכך להועיל לכם לחיות חיים טובים יותר. חלקי צמח הקנאביס הם: שורשים, עלה הפסיג (נבט), הגזע הראשי והענפים, עלי המניפה, גולת הכותרת (תפרחות), עלי גביע, שחלה (עלי) וטריכומות (שרף קנאביס). באמצעות צורת העלים ניתן גם לדעת את סוג הצמח – עלים רחבים וכהים מסמנים כי הצמח הוא ממין אינדיקה, ועלים בהירים ודקים יותר מרמזים כי זהו קנאביס מסוג סאטיבה. ריכוז החומר הפעיל הגדול ביותר במבנה צמח הקנאביס נמצא בטריכומות. כאשר הפרח כבר בשל ומוכן הוא מתמלא בנקודות אפורות, שמנוניות ומבהיקות, אשר שומרות על הפרח ממזיקים חיצוניים אך גם מלאות בחומרים פעילים. אלו הן הטריכומות, שלמשתמשים לא מנוסים נראות כמו זבל – אך הן למעשה החלק בעל החומר הפעיל ביותר בקנאביס.

בצמח הקנאביס קיימים יותר מכ – 500 תרכובות כימיות שונות, שעיקרם בשלוש משפחות של מטבוליטים צמחיים: טרפנואידים, פלבנואידים והקבוצה הכימית הידועה ביותר- קנבינואידים. לקבוצות אלה של מטבוליטים צמחיים, קיים מגוון רחב של תפקודים ייחודיים הקשורים בין היתר בהתפתחות הצמח, הגנה מטורפים, משיכת מאביקים וכמו כן ספקטרום רחב של השפעות בעלות אופי תרפויטי על בריאות האדם.

הטרפנואידים והפלבוניאידים הינן תרכובות הקיימות ברוב הצמחים ואשר תורמות רבות לתפקודו והתפתחותו של הצמח ולתכונות שונות כגון ריח וטעם. בנוסף, גם לתרכובות אלה מיוחסות לכאורה השפעות תרפויטיות שונות, אך בעת הזו לא ניתן לייחס במדויק לאף אחת מתרכובות אלה השפעה ספציפית ו/או לתאר את מנגנון פעילותן.

הקנבינואידים נחשבים כתרכובות בעלות פעילות פרמקולוגית. הם מסונתזים בהפרשות בלוטיות מיקרוסקופיות המצטברות בקצותיהן של שעריות שרף הנקראות טריכומות. שעריות אלה מצויות בכל הצמח וריכוזן גבוה במיוחד בפרחים נקביים בלתי מופרים. הקנבינואידים מצטברים בעיקר באזור התפרחת, אך ניתן גם למצוא אותם בריכוזים נמוכים יותר בחלקי צמח נוספים. קבוצה זו של הקנבינואידים הצמחיים, בעת הזו מכילה יותר מ – 100 תרכובות הייחודיות לצמח הקנאביס וככל שמעמיק המחקר הבוטני והרפואי של הצמח ותרכובותיו, נחשפות תרכובות חדשות. נכון לעת הזו, "מוצרי הקנאביס" המאושרים לשימוש רפואי מוגדרים ומסווגים על פי היחס והכמות של הקנבינואידים.

בצמח הקנאביס ישנם עוד עשרות רבות של תרכובות שונות,  אשר הידע המחקרי על השפעתן הפרמקולוגית מועט יותר וככל הנראה משפיעות ביחד ולחוד על פרמטרים פרמקולוגיים שונים.

במשך ההיסטוריה התבצעו הכלאות רבות בין מינים וזנים של צמח הקנאביס על מנת להשיג מגוון של תכונות רצויות. הכלאות אלו גרמו במרוצת הזמן למגוון רחב ביותר של זני קנאביס, אשר לכל אחד מהם פרופיל גנטי שונה וכתוצאה מכך גם פרופיל שונה בהרכב וביחס החומרים הפעילים בצמח.

נהוג לייחס כיום את הביטויים "מקור אופי סאטיבה" ו "מקור אופי אינדיקה" לחלוקה רחבה יותר על פי המקור הגנטי ובהתאם לאופי ההשפעה של הקנאביס על המטופל. "מקור אופי סאטיבה" המתאים יותר לשימוש במשך היום – מתייחס ל"מוצר קנאביס" בעל אפיון של מתן הרגשה אנרגטית, מספק תחושה "קלילה", משפר את מצב הרוח ומגביר את יכולת הריכוז והיצירתיות. "מקור אופי אינדיקה" – מתייחס ל"מוצר קנאביס" בעל אפיון של מתן הרגשה מרגיעה, מספק תחושת "שלווה כללית" המקלה על ההירדמות ומשפיע בהורדת טונוס שריר ועל כן מתאים יותר לשימוש בשעות הלילה.

לכל מטופל צרכים ספציפיים משלו ולכן יש משמעות להתאמת ההרכב, צורת הטיפול והמינון האישי בנפרד ובהדרגה. יתרה מכך, סביר להניח שיהיה אף צורך לשלב יותר ממוצר אחד על מנת להגיע לטיפול המתאים ביותר עם מינימום תופעות לוואי, ולכן מומלץ להתייעץ עם רוקח מוסמך מטעם בית מרקחת לקנאביס רפואי פארם ירוק.

אהבתם? שתפו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

תפריט נגישות