מהן השערות הלבנות שמכסות את צמח הקנאביס?

למידע נוסף וקבלת ייעוץ נא למלא את הפרטים

 

המילה טריכומה מגיעה מיוונית ומשמעותה “שערה”. הטריכומות אינן ייחודיות לצמח הקנאביס, והן מופיעות על מינים רבים של צמחים.

הטרכומות, מעין שערות בלוטיות, עשויות תאים חיים ובהם מנגנונים המרכזים חומרים מיוחדים.

במיני צמחים רבים השערות הבלוטיות אוגרות חומרים ליפופיליים, כגון טֶרפֶּנים ופלבונואידים, בעלי טעם וריח מיוחדים. החומרים הנדיפים המיוצרים בטרכומות הם אלה המדיפים ריחות האופייניים למינים שונים.

תפקידן של שערות אלה לדוחות מזיקים, המתרחקים מטעמן או מריחן, אך ייתכן שיש להן גם תפקיד במשיכת מאביקים ומפיצי זרעים. כמו כן שערות אלה מגינות על הצמח מפני קרינת UV של השמש.

הטריכומות של צמח הקנאביס מכילות את הריכוז הגבוה ביותר של קנבינואידים כמו THC ו-CBD,  וגם של טרפנים ושרף.

השרף והטרפנים הריחניים נועדו להרחיק חרקים ומזיקים אחרים. הקנבינואידים שנמצאים בטריכומות נועדו כנראה להרחיק את המזיקים היותר עקשניים.

רוב הטריכומות מתחילות לגדול בשלב הפריחה של הצמח הנקבי. הן גדלות על כל הצמח, אבל בעיקר על הפרחים, משום שהם החלק החשוב ביותר לרבייה של הצמח ולכן שומרות עליו.

עם תחילת הפריחה, הטריכומות מתחילות להפיק חומרים שיהפכו בשלב מאוחר יותר לקנבינואידים.

ישנם 3 סוגי טריכומות שמכסות את צמח הקנאביס

טריכומות פקעתיות – הקטנות ביותר ומורכבות מתאים בודדים. הן מכסות את כל חלקי הצמח הנמצא מעל האדמה.

טריכומות ראש צמוד  – גדולות יותר מהפקעתיות ויותר מרובות על הצמח. נראות כמו כדור היושב ישירות על הצמח, ללא “גבעול” שמחזיק אותו. למעשה יש להן גבעול אך הוא מאוד קטן וקשה לראות אותו מתחת לראש הטריכומה. הראש שלהן עשוי מ-8 עד 16 תאים והן גדלות בצפיפות על הצמח ומפרישות קנבינואידים וטרפנים.

טריכומות ראש גבעול – הגדולות ביותר והעשירות ביותר בקנבינואידים וטרפנים. צורתן כשל פטריה, עם גבעול ארוך אשר יוצא מהצמח ובסופו ראש עגול. הן נמצאות בעיקר על הפרחים של הצמח הנקבי ועל העלים הקטנים שצמודים אליו. אלו הן הטריכומות המוכרות לנו אשר הופכות את הפרח לדביק.

 

מה משפיע על ייצור הטריכומות?

כמות הטריכומות שמייצר הצמח במהלך חייו תלויה במספר גורמים, כולל הגנטיקה של הצמח, כמות האור שאליו הוא נחשף וגורמים סביבתיים אחרים.

גנטיקה משחקת תפקיד חשוב בייצור הטריכומות. זנים כמו גורילה גלו למשל, ידועים בכמות הטריכומות הגדולה שלהם.

חשיפה לאור היא אולי החלק החשוב ביותר כאשר מדובר בטריכומות. כאשר הצמח חשוף לאור, ובמיוחד לקרינת UV שבאור, הוא מייצר יותר טריכומות על מנת להגן על הגבעולים והפרחים שלו מהקרינה.

בגידול פנים ניתן להשתמש בנורות פלורסנט עם קרני UVB כדי לקבל כמה שיותר טריכומות – אבל חשוב לזכור שיותר מדי אור עלול לפגוע ב – THC שבטריכומות.

מתי לקצור?

כאשר צמח הקנאביס מתבגר, כך גם הטריכומות שלו, וניתן לראות זאת על ידי שינוי הצבע שלהן.  הצבע של הטריכומות נותן אינדיקציה חשובה לשלב ההתפתחותי שבו נמצא הצמח וכמות הקנבינואידים שבו, לכן מגדלים רבים מסתכלים על הטריכומות טרם הם קוצרים.

כאשר הטריכומות רק מופיעות על עלי הצמח הן נראות שקופות ועדיין לא מצטברות בהן מספיק קנאבינואידים ועל כן זה לא הזמן לקצור את הפרחים. כאשר הטריכומות הופכות לאט לאט לעכורות יותר, ה – THC מתחיל להיווצר בהן, וכשכל הטריכומות על העלים והפרחים עכורות הקנאביס מוכן לשימוש וניתן לקצור.

אם לא תקצרו את הקנאביס במצב זה, הטריכומות יקבלו צבע ענברי, ייצור ה – THC יופסק והקנאביס יהפוך לבעל השפעה מרגיעה יותר ואף משרת שינה.

אהבתם? שתפו לחברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

תפריט נגישות